NADMIERNE PICIE WODY

Przyczyny fizyczne
Przez cały dzień, przeciętnie pies lub kot powinien wypić przynajmniej 6 łyżeczek wody na każde pól kilograma wagi ciała. W czasie gorącej pogody lub wysiłku fizycznego picie wody może być znacznie zwiększone u zdrowych zwierząt.

Takie choroby jak cukrzyca i niewydolność nerek mogą powodować nadmierne picie wody i wydalanie moczu.

Jeżeli zauważacie, że Wasz pies pije więcej niż zwykle, nie ograniczajcie mu dostępu do wody, do czasu póki nie skonsultujecie się z lekarzem weterynarii. Ograniczenie picia wody może pogorszyć stan chorobowy i być przy tym niebezpieczne. W celu wykluczenia choroby niezbędne jest pełne badanie fizykalne, wliczając w to badanie krwi i analizę moczu.

Nadmierne picie wody może wskazywać na problemy fizyczne lub psychologiczne

Przyczyny behawioralne
Jeżeli zwierzę nie jest chore, przyczyną nadmiernego pragnienia mogą być zakłócenia psychologiczne.

Psychogenna polidypsja jest to określenie stosowane do opisania nadmiernego picia wody z przyczyn psychologicznych. U psów jest to wyrazem niepokoju związanego na przykład z wprowadzeniem nowego zwierzęcia. Nie obserwowano tego u kotów.

Rozpoznanie psychogennego nadmiernego picia opiera się na wywiadzie dotyczącym całego życia zwierzęcia, badaniu, które związane jest z okresem pojawienia się nadmiernego picia i wyeliminowaniu możliwości istnienia fizycznej choroby. Na początku trzeba określić przyczynę emocjonalnych problemów Waszego zwierzęcia, a następnie, jeżeli jest to możliwe, wyeliminować ją.

Nie ograniczaj dostępu do wody, dopóki zapotrzebowanie dzienne na wodę nie będzie dokładnie obliczone przez lekarza weterynarii. W dodatku ocena zachowania ogólnego Waszego zwierzęcia, jego stylu życia może wskazać, że potrzeba poświęcić mu więcej uwagi i ćwiczeń.